Blog techniczny w branży IT – przeczytaj, jeśli chcesz go prowadzić

blog techniczny branża IT

To co robisz sprawia Ci radość i chciałbyś dzielić się swoją pasją? Jesteś osobą, która może zaprezentować innym solidną dawkę wiedzy? Chcesz zbudować więź z ludźmi, których interesują podobne tematy? Idealnym rozwiązaniem na przekazanie swoich myśli większemu gronu odbiorców jest blog techniczny. Jeśli od jakiegoś czasu zastanawiasz się nad właśnie nad taką formą „wyrażenia siebie” – przeczytaj o plusach blogowania.

Dlaczego warto?

Przede wszystkim dlatego, że chcesz. Dla satysfakcji. Prowadząc bloga dzielisz się swoją pasją, a jednocześnie dajesz innym możliwość dostępu do Twojej wiedzy. Z przekazywaniem know-how łączy się możliwość kreowania wizerunku eksperta. Treści umieszczane na blogach są uznawane przez internautów za niezwykle wiarygodne. Pamiętaj, że blog to pewnego rodzaju wizytówka Twojej osoby, dlatego warto publikować treści, pod którymi faktycznie chcemy się podpisać.

Tworząc wpis techniczny o danym zagadnieniu, musimy je dogłębnie przeanalizować. Tym samym jesteśmy na bieżąco z nowinkami z branży. Jeśli okaże się, że nasz artykuł nie jest do końca bezbłędny – świat się nie zawali. Konstruktywna krytyka zawsze powinna być mile widziana.

Blogowanie to także sposób na budowanie relacji z odbiorcami i społeczności skupionej wokół branżyJak zyskać czytelników? Poza tematami stricte technicznymi, starajmy się też od czasu do czasu pisać o kwestiach luźniejszych, i odwrotnie. Dobrym sposobem jest również wspomnienie o wpisach, kiedy gdzieś akurat toczy się rozmowa na podobny temat – link przekieruje wszystkich zainteresowanych. Jeśli np. zawodowo prowadzimy szkolenia, możemy wspomnieć, że materiały są dostępne na naszym blogu.

Popularny blog techniczny może także stać się źródłem zarobków – jeśli zgłoszą się do nas reklamodawcy lub firmy zainteresowane umieszczeniem np. artykułu sponsorowanego (np. testowanie nowego modelu monitora). Według ankiety przeprowadzonej przez WhitePress [1] (skierowanej do osób zarabiających na prowadzonych przez siebie blogach i portalach internetowych) najpopularniejszą formą zarobkowania są artykuły sponsorowane oraz reklamy – np. banery i AdSense. Jako główne wartości decydujące o zarabianiu zostały podane kolejno zaangażowanie w tworzenie treści dobrych jakościowo, systematyczność w publikowaniu wpisów oraz cierpliwość.

Poruszane tematy i ich treść może także przyczynić się do tego, że otrzymamy interesującą propozycję pracy. Najprawdopodobniej ominie nas wówczas długi proces rekrutacyjny. Blog techniczny to także istotne narzędzie promocji, szczególnie dla tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Często bywa tak, że blog będzie generował więcej zapytań niż strona firmowa czy poczta pantoflowa. W przypadku współpracy z innymi podmiotami i marketingu na własny użytek pamiętajmy, żeby nie przesadzić. Nachalne promowanie produktów lub usług może mieć skutek przeciwny do zamierzonego. Kiedy mamy już spore grono czytelników, możemy łatwo zbudować bazę e-mailingową. Odbiorcy chętnie zapisują się na newsletter, a to może oznaczać kontakt do potencjalnych klientów.

Jak pisać?

Na to pytanie nie ma dobrej odpowiedzi. Każdy ma swój styl, który potrafi zdobyć odbiorców. Jedni potrafią pisać o rzeczach z pozoru nudnych, ale takim językiem, jakby się czytało najlepszą powieść. Inni piszą bardzo technicznie, szczegółowo i bez zbędnych ogólników. Jeszcze inni skupiają się niekoniecznie na pracy, ale na kwestiach codziennych dotyczących np. życia programisty w innych krajach.
Na początku odpowiedzmy sobie na kilka pytań: Co chcemy osiągnąć dzięki treściom publikowanym na naszym blogu? Kto będzie naszym odbiorcą?

Teraz czas na pisanie.
Na pewno dobrą praktyką jest umieszczanie kilku artykułów w miesiącu, żeby konsekwentnie zwiększać zasięg i utrzymywać zainteresowanie czytelników. Rzecz jasna, nie zawsze znajdzie się na to czas i chęci, ale jeden artykuł na dwa miesiące może wyglądać słabo i sprawić, że odwiedzający naszą stronę stwierdzą, że blog jest nieaktualny i więcej na niego nie zajrzą.
Często pierwsze komentarze pod postami napawają dumą i dają motywację do działania. Jeśli ktoś podzieli się z nami swoją opinią, w dobrym tonie jest odpisanie na komentarz. W ten sposób zdobywa się zaangażowanych czytelników.

Publikując artykuł, spójrzmy też, czy jest zgodny z zasadami SEO. Czasem naprawdę kilka wyrazów więcej, inny szyk zdania, czy podział tekstu wystarczą, żeby nasz blog był lepiej widoczny. Chcąc wyczerpać temat, możemy wzbogacić go o filmy, infografiki czy wykresy. Dobrym pomysłem może być też dodatek w postaci vloga, podcastów, czy kont na portalach społecznościowych. To zawsze większy zasięg i więcej możliwości promocji swojego dzieła.

Czy do blogowania są potrzebne jakieś szczególne predyspozycje?

Na pewno potrzeba dużo samozaparcia. Już wielu blogerów poległo na słomianym zapale, z którego energii starczyło tylko na kilka postów. Jeśli widzimy, że na początku mamy niewiele wejść na naszego bloga, mało komentujących – nie poddawajmy się. Blog może zacząć „owocować” dopiero po kilku miesiącach, a nawet latach. Każdy ma swój styl pisania, ale treści powinny być poprawne pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym. Jeśli nie jest to naszą mocną stroną – przed publikacją poprośmy o sprawdzenie pisowni przez inną osobę.

Gdzie szukać inspiracji?

Na innych blogach, w telewizji, na forach internetowych. Czasem sami czytelnicy proszą o omówienie danego tematu. Posłuchajmy, o czym żarliwie dyskutują współpracownicy, co tak mocno poruszyło znajomych podczas lunchu.  Piszmy o tematach kontrowersyjnych i takich, o których sami chcielibyśmy poczytać. Jednak z inspiracjami należy postępować ostrożnie. Oczywiście możemy zobaczyć, w jaki sposób inny bloger prowadzi swoją stronę, jakie ma pomysły i styl pisania. Jeśli spodobają nam się tematy przez niego poruszane, nie twórzmy jednak podobnych treści. Po co inwestować siły w to, co już istnieje i ma swoje rzesze odbiorców? Zanim zbudujemy podobny zasięg może minąć wiele czasu. Oczywiście są sytuacje, w których istnieje określona ilość danych zagadnień i dotyczą one podobnych rzeczy, np. testowania nowej aplikacji na Androida, czy programowania w Javie. Ale bloger powinien napisać o nich w sposób świeży, kierując się swoim zdaniem.

Pamiętajmy o następującej kwestii: najczęściej jest mnóstwo blogów na dany temat. Czym będzie się wyróżniał mój, że czytelnicy wybiorą właśnie jego? Czy będzie tak wyjątkowy, że odbiorcy poświęcą swój cenny czas na zapoznanie się z moimi tekstami, a reklamodawcy będą chcieli zainwestować właśnie u mnie? Pomyślmy, czy rzeczywiście mamy coś unikatowego do przekazania, zanim na dobre zaczniemy blogowanie.

Wykorzystaj swój potencjał

Jeśli doszliśmy do wniosku, że nasze pomysły są wartościowe i chcemy przekazać je światu – do dzieła! Posiadanie bloga nie tylko wyróżni Was z tłumu, ale także otworzy możliwości, które nie są dostępne dla osób spoza sfery blogowej. Powodzenia!

Jakie jeszcze są korzyści z blogowania? Zapraszamy do podzielenia się swoimi opiniami w komentarzach.

Ps. Jeśli od jakiegoś czasu temat blogowania chodzi Wam po głowie (i macie pomysł na ciekawe wpisy), ale przed założeniem bloga powstrzymują Was wątpliwości natury ‚czy ktoś to będzie chciał czytać?’ – zapraszamy do wypróbowania swoich sił na łamach naszego bloga:-) Przed publikacją skonsultujemy Twój tekst i udzielimy konkretnych wskazówek o tym jak budować strukturę postów.

Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu: hello@it-leaders.pl 

Źródło: ankieta przeprowadzona przez WhitePress: www.whitepress.pl/baza-wiedzy/139/zarobki-polskich-blogerow-i-wydawcow-portali-wyniki-ankiety

 

IT-Leaders.pl – to platforma rekrutacyjna dla sektora IT, która odwraca tradycyjne role: Kandydat – Rekruter. Szybki sposób kojarzenia kandydatów z pracodawcami i z góry znane oczekiwania finansowe sprawiają, że strony nie tracą czasu na rozmowy z niedopasowanymi firmami czy kandydatami.
Wystarczy, że raz założysz konto, określisz oczekiwania finansowe a pracodawcy sami będą do Ciebie aplikować.
ZMIENIAMY ZASADY GRY. TO TY WYBIERASZ PRACODAWCĘ!
www.it-leaders.pl 

Może Ci się również spodoba