Czy warto zatrudniać pracowników droższych i doświadczonych?

Jak w każdej branży, również w środowisku IT, wielu pracodawców staje przed dylematem: zatrudnić osobę z niewielkim doświadczeniem, dobrze rokującą, która z czasem nabędzie potrzebne umiejętności? Czy też lepsze będzie zatrudnienie specjalisty, którego talent jest niekwestionowany, ale jego pensja będzie nawet kilkukrotnie wyższa?

Praca eksperta przekłada się na wzrost wartości firmy i przyczynia do jej rozwoju. Oczywiście, co chcę tu podkreślić, osoby z mniejszym doświadczeniem również przynoszą firmie wiele korzyści takich jak świeże spojrzenie, innowacyjne pomysły czy zupełne inne podejścia do rozwiązywania problemów. Każda nowa osoba to inna wartość dodana. W tym wpisie koncentruję się jednak na aspektach związanych z zatrudnieniem specjalistów z dłuższym stażem pracy.

Skarbnica wiedzy

Doświadczony specjalista wnosi swoją pracą przede wszystkim mnóstwo wiedzy i umiejętności, które będą bezcenne dla każdej firmy. Swoim autorytetem i doświadczeniem może porwać innych, wielu chce z nim pracować i móc doskonalić się pod jego skrzydłami. Ekspert może podpowiedzieć też, jakie rozwiązania sprawdziły się w jego poprzednich miejsach pracy, a w co lepiej nie inwestować sił i zasobów firmy.

Mentoring

Zatrudnienie specjalisty to pozyskanie pracownika, który specjalizuje się w ściśle określonej dziedzinie i może być nieocenionym przewodnikiem dla innych, mniej doświadczonych kolegów z zespołu. Inni pracownicy  zyskują tym samym pierwszorzędne know-how, uczą się umiejętności odpowiedniego doboru rozwiązań i przede wszystkim mają kontakt z cenionym ekspertem. Oczywiście nie można stawiać naszego specjalisty przed faktem dokonanym, najpierw należy go zapytać i ustalić, czy wyraża chęci bycia takim mentorem.

Szybsze wdrożenie

Pracownik, który jest już długo związany ze środowiskiem IT, potrzebuje mniej czasu na wdrożenie. Najczęściej wie, jak funkcjonuje tryb pracy w korporacji, a jak w mniejszej firmie. Ma ustalony harmonogram dnia i umie eliminować czynniki rozpraszające. W jego głowie rodzi się zdecydowanie mniej pytań i kwestii problematycznych, a jeśli tako są to wie, gdzie szukać rozwiązań. Jako firma czy przełożony takiej osoby, zdecydowanie mniej własnego czasu poświęcamy na przekazywanie wiedzy.

Zatrudnienie specjalisty, który wie, czego chce

Osoba, która ma spore doświadczenie w danej branży najczęściej ma już stabilne poglądy i wyobrażenia na temat tego, jak chce pracować. Nie „testuje” nowych rozwiązań i nie sprawdza swoich umiejętności, ponieważ już wie, w czym czuje się najlepiej i jakie projekty i środowisko racy do niej przemawiają. Zazwyczaj, jeśli już zdecyduje się na zmianę firmy, wybiera takie miejsce, które mu odpowiada i będzie chciał zadomowić się tam na dłużej. Nasze obawy o utrzymanie eksperta powinny być więc zdecydowanie mniejsze.

Employer Branding i referencje

Jeśli uda nam się pozyskać dobrego i rozpoznawalnego w branży specjalistę, takie wiadomości zazwyczaj szybko rozchodzą się w środowisku. Tym samym rośnie prestiż firmy i umacnia jej Employer Branding. Czymś przecież musieliśmy skusić naszego eksperta. Mamy więc nie tylko „darmową reklamę”, ale również szansę na pozyskanie innych (niekoniecznie już drogich) specjalistów, których można teraz zdecydowanie łatwiej przyciągnąć do pracy w naszej firmie. Istnieje też duże prawdopodobieństwo, że nasz ekspert sam zaprosi do współpracy sprawdzonych kolegów z branży. Możemy być niemal pewni, że kolejne rekrutacje przebiegną znacznie szybciej i wygenerują znacznie mniej kosztów.

Kiedy Specjalista zacznie już u nas pracować…

..nie można spocząć na laurach. Trzeba o niego odpowiednio zadbać, żeby nie zaczął rozglądać się za wakatem u konkurencji. Tym bardziej, że najczęściej pozyskanie takiej „gwiazdy” jest kosztowne i wymaga sporo czasu. Oczywiście wynagrodzenie i benefity mamy już ustalone podczas procesu rekrutacyjnego. Ważne są tutaj jeszcze inne kwestie takie jak chociażby odpowiednio dobrany zespół. Często specjalista, który zasila szeregi firmy, ma pewne wyobrażenie o współpracownikach, kulturze organizacji czy sposobie pracy (np. open space czy bardziej indywidualne biuro). Szczególnie, jeśli ma zarządzać swoim zespołem warto omówić dobór kadry już na etapie rekrutacji.

Pamiętajmy również, że osoby z długoletnim stażem mają często już swoje nawyki. Zapytajmy, na jakim sprzęcie się im najlepiej pracuje, do jakiego trybu dnia są przyzwyczajeni, w jakich szkoleniach chcieliby wziąć udział, w jaki sposób chcieliby kontaktować się z przełożonym (niektórym potrzebne są codzienne rozmowy, innym wystarczy kilka maili). Sposobów na pozyskanie sympatii i lojalności nowych pracowników jest wiele. Co więcej, omówienie tych elementów pozwoli nam bliżej poznać nową osobę i sposób jej pracy.

Na koniec, jeśli chcemy, by nasze koszty pozyskania cennego zasobu się zwróciły, ważne jest poznanie motywacji naszego specjalisty. Dlaczego zdecydował się na pracę właśnie u nas? Przesądziły o tym innowacyjne projekty, benefity, środowisko pracy, prestiż firmy, ciekawe szkolenia? „Rozgryzienie” motywacji i wspólne ustalenie planu działań to z pewnością dobry sposób na zatrzymanie specjalisty na dłużej.

Barbara Kowalewska

CEO / IT-Leaders.pl

 

 

IT-Leaders.pl – to platforma rekrutacyjna dla sektora IT, która odwraca tradycyjne role: Kandydat – Rekruter. Szybki sposób kojarzenia kandydatów z pracodawcami i z góry znane oczekiwania finansowe sprawiają, że strony nie tracą czasu na rozmowy z niedopasowanymi firmami czy kandydatami.
Wystarczy, że raz założysz konto, określisz oczekiwania finansowe a pracodawcy sami będą do Ciebie aplikować.
Zmieniamy zasady gry. To Ty wybierasz pracodawcę!
www.it-leaders.pl

 

 

 

 

 

 

 

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. Igor napisał(a):

    Moim zdaniem naprawdę warto zatrudniać takich pracowników, bo nie trzeba ich szkolić, a szkolenia i błędy nowych pracowników to często wysokie koszty. Do tego młody pracownik potrzebuje opiekuna, który powie mu co i jak ma robić. W przypadku doświadczonego pracownika, te koszty również odchodzą.