Jak negocjować podwyżkę? 8 praktycznych wskazówek

jak wynegocjować podwyżkę -1

Temat ubiegania się o podwyżkę jest bardzo powszechny, gdyż dotyczy praktycznie każdego, kto aktywnie pracuje. Zdarzają się oczywiście osoby, dla których wysoka gratyfikacja finansowa nie jest kwestią priorytetową z uwagi na stabilizację finansową partnera lub niezbyt wygórowane potrzeby bytowe. Jednak większość pracowników wiąże kwestię podwyżki z docenianiem przez Pracodawcę. Wtedy jest ona potrzebna – nie tylko do podwyższenia sobie standardu życia, ale także do lepszego samopoczucia i zwiększenia wewnętrznej motywacji.

Jak skutecznie negocjować podwyżkę?

Mimo, iż pracujemy ciężko i doskonale zdajemy sobie sprawę, jak odpowiedzialne zadania spoczywają na naszych barkach, rozmowa o naszej pozycji w firmie i zarobkach zazwyczaj nie należy do łatwych. Nie wiemy czy wypada nam poruszać kwestię wzrostu pensji oraz czy to, że na nią zasługujemy, nie jest tylko subiektywnym odczuciem. Przede wszystkim jednak boimy się konfrontacji i tego, że przyjdzie nam się zmierzyć z odmową naszego Szefa. Czy jest się czego bać? Czy da się stworzyć efektywny plan działania? Dziś odpowiemy na te pytania, podając 8 wskazówek, które z pewnością przybliżą do negocjacyjnego sukcesu.

1. Zrób research

Żeby podczas rozmowy o podwyżce czuć się pewnie i być przygotowanym merytorycznie, należy najpierw zrobić rozeznanie dotyczące zarobków na obejmowanym przez nas stanowisku. Zastanowić się, czy wykonujemy dokładnie taką pracę, na jaką od początku się umawialiśmy, czy z czasem poszerzył się zakres naszych obowiązków, zwiększyła odpowiedzialność za powierzone zadania lub zaczęliśmy zastępować kogoś ze współpracowników. Wszystkie te kwestie wzmacniają naszą pozycję podczas negocjacji, dlatego warto je przemyśleć, zanim przekroczy się próg gabinetu przełożonego.

2. Przygotuj solidne argumenty

Może zdarzyć się sytuacja, że Szef od dawna widział nasze zaangażowanie w wypełnianie swoich obowiązków, planował nas za to docenić i nie będziemy musieli trudzić się, aby wykazać, że rzeczywiście na wzrost wynagrodzenia zasługujemy. Jednak w większości przypadków, nie obejdzie się bez małej „autoreklamy” – przedstawienia swoich wartościowych pomysłów, prezentacji dotychczasowych osiągnięć, a zwłaszcza wskazania ich przełożenia na wyniki. Dlaczego to takie ważne? To, że się staramy, nie oznacza, że robimy to dobrze. Te dwie kwestie nie zawsze są współmierne. Dlatego tak istotne jest wskazywanie efektów i tego, jak nasze działania przysłużyły się dobru firmy – wysokości sprzedaży, zasięgowi odbiorców / liczbie klientów (w zależności od specyfikacji). Jedno jest pewne: tutaj skromność nie jest wskazana.

3. Wybierz odpowiedni moment

Wiadomym jest, że rozmowa na temat podwyżki nie należy do najłatwiejszych. Ponadto z założenia nie trwa kilku minut. Chyba, że już od dawna emanowaliśmy na zewnątrz poczuciem wewnętrznego niespełnienia, wówczas możliwe, że Szef domyśla się czemu zawdzięcza naszą wizytę w jego gabinecie. We wszystkich innych przypadkach jednak konieczne jest naświetlenie zagadnienia, jakie chcemy poruszyć i stosowna argumentacja przemawiająca na naszą korzyść. Jak można się domyślić, jest to czasochłonne. Dlatego właśnie tak ważny jest dobór odpowiedniego momentu na rozmowę. Absorbowanie czasu Pracodawcy wtedy, gdy ważą się losy ogromnego projektu lub gdy deadline pewnych prac wisi w powietrzu, nie jest dobrym pomysłem. Można spodziewać się jedynie odmowy lub co najmniej atmosfery pełnej napięcia. Nie sprawdzi się również poruszanie tematu podwyżki wtedy, gdy w firmie są cięcia, a wzrost przychodów spadł, zamiast wzrosnąć. Tutaj należy postawić na wyczucie.

4. Zadbaj o dobry klimat rozmowy

Nie mówimy o tym, by ubiegając się o podwyżkę, raptem po 5 latach pracy stanąć przed Szefem z kubkiem jego ulubionej kawy w ręce i pączkiem z pobliskiej cukierni w drugiej;-) Przede wszystkim, należy podejść do rozmowy z pewnością siebie, ale i racjonalizmem. Być otwartym na rozmowę jak równy z równym. Nie pysznić się, nie wywyższać, ale także niczego nie wymuszać. Postawić na partnerski kontakt i negocjacje.

5. Nie żądaj, tylko przekonaj

Pamiętaj, że to Twój Szef ma tzw. „władzę” i to do niego należy decyzyjność – we wszystkich kwestiach. Miej świadomość tego, że fakt, iż przykładasz się do wypełniania swoich obowiązków nie jest gwarantem otrzymania podwyżki, tylko tego, że nadal możesz wykonywać tę pracę, bo robisz to dobrze.  Dlatego nie podchodź do rozmowy roszczeniowo, nie nastawiaj się na to, że coś Ci się należy, że Pracodawca cokolwiek powinien. Nie żądaj, tylko przekonaj. Pozwól dostrzec efekty swojej pracy, przekonuj i daj się docenić.

6. Unikaj osobistych zwierzeń

Nikt nie lubi wywoływania litości i wyrzutów sumienia. Zwłaszcza w pracy. Pracodawcę prędzej zainteresują Twoje wyniki i to jakie ma korzyści dzięki Twojej pracy, aniżeli fakt, że masz na utrzymaniu kilkoro dzieci i kredyt na karku. Tak naprawdę sprawy osobiste powinno się zostawić przed drzwiami gabinetu, a jeszcze lepiej – za drzwiami domu. Oddzielanie spraw prywatnych od służbowych jest bardzo cenioną umiejętnością, a w sytuacji rozmowy o podwyżce wręcz konieczną.

7. Prowadź negocjacje

Wydaje Ci się, że na etapie rozmowy Pracodawca jest nastawiony sceptycznie do Twojej propozycji? Nie ustępuj i nie poddawaj się. To, że na początku nie jest przekonany, nie oznacza, że pod wpływem przygotowanej wcześniej przez Ciebie argumentacji, nie zmieni zdania. Ważne by znać swoją wartość i nie bać się rozmawiać. Otwartość jest często kluczem do sukcesu.

8. Nastaw się na każdą ewentualność

Aby uniknąć rozczarowań i podejmowania pochopnych decyzji, na wszelki wypadek nastaw się na każdą ewentualność. Zastanów się, co chcesz tak naprawdę zyskać dzięki podwyżce. Czy zależy Ci jedynie na kwestii finansowej, czy sęk tkwi bardziej w potrzebie bycia docenionym. Przemyśl także plan B – czy jesteś w stanie w dalszym ciągu pracować za obecne wynagrodzenie w przypadku odmowy Szefa? Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że nie z braku chęci, a braku możliwości (np. ważne inwestycje) nie będziesz mógł otrzymać tego, na czym Ci aktualnie zależy. Jaka wówczas będzie Twoja decyzja? Warto już wcześniej postawić sobie takie pytanie, aby w przypływie chwili nie zrobić czegoś, czego za moment będzie można słono pożałować.

 

 

IT-Leaders.pl – to platforma rekrutacyjna dla sektora IT, która odwraca tradycyjne role: Kandydat – Rekruter. Szybki sposób kojarzenia kandydatów z pracodawcami i z góry znane oczekiwania finansowe sprawiają, że strony nie tracą czasu na rozmowy z niedopasowanymi firmami czy kandydatami.

Wystarczy, że raz założysz konto, określisz oczekiwania finansowe a pracodawcy sami będą do Ciebie aplikować.

Zmieniamy zasady gry. To Ty wybierasz pracodawcę!
www.it-leaders.pl

Może Ci się również spodoba