Sposoby na dotarcie do młodego pokolenia pasjonatów IT

Rynek kandydata, jaki panuje w branży IT często stawia pracowników na świetnej pozycji – to o ich względy i uwagę zabiegają przedsiębiorcy. A sytuacja firm często nie jest do pozazdroszczenia, ponieważ specjalistów po prostu brakuje. Dlatego większość organizacji już dawno dostrzegła potencjał w poszukiwaniu przyszłych ekspertów wśród studentów. Jak pozyskiwać osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z branżą IT?
Współpraca biznesu z nauką

Wspieranie uczelni wyższych przez firmy jest doskonałą okazją zarówno do udzielenia pomocy studentom, jak i do wyłonienia osób, które wykazują ponadprzeciętne talenty. Według informacji zwartych w raporcie ABSL „Rynek usług IT w Polsce”[1] dla zdecydowanej większości firm (78%) współpraca z uczelniami związana jest rekrutacją przyszłych pracowników. Ciekawe dane na temat współpracy przedsiębiorstw z branży IT z uczelniami można znaleźć również w raporcie Fundacji Pro Progressio[2]. Według informacji podanych w dokumencie, w 69 polskich uczelniach prowadzących kierunki informatyczne odnotowano współpracę z ponad 100 firmami branży IT. Są to zarówno koncerny zagraniczne, przedsiębiorstwa polskie o zasięgu krajowym i zagranicznym, jak i firmy o zasięgu lokalnym. Współpraca opiera się najczęściej na: doradztwie i konsultacjach przy tworzeniu programów studiów praktyk, stażach, opiece nad kołami naukowymi studentów, spotkaniach studentów z pracodawcami, pomocy w wyposażaniu laboratoriów w sprzęt i oprogramowanie, współdziałaniu w zakresie uzgadniania tematów prac badawczych. Organizowane są również konferencje, programy badawcze oraz szkolenia. Celem tych wszystkich działań jest właśnie poszerzenie wiedzy studentów oraz wyłonienie osób najbardziej zaangażowanych. Z największą liczbą uczelni współpracują takie firmy jak Microsoft, Cisco, IBM czy Oracle. Firmy wspierają studentów również w ramach tzw. Akademii – są to najczęściej wspólne przedsięwzięcia szkoleniowe. Oracle prowadzi swoją akademię między innymi w Warszawskiej Wyższej Szkole Informatyki, a Microsoft współpracuje m.in. z Politechniką Łódzką i Akademią Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi. Do uczelni, które współpracują z największą ilością firm i oferują najwięcej wspólnych projektów należą m.in. Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, czy też Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Programy ambasadorskie

Coraz więcej firm decyduje się także na współpracę z uczelnią w ramach programu ambasadorskiego. Takie działanie polega na wybraniu studenta, który będzie reprezentował firmę w murach uczelni. Powinna być to osoba zaangażowana, przedsiębiorcza, otwarta na nawiązywanie nowych kontaktów, posiadająca umiejętność aktywizowania innych i ogólnie lubiana.

Dla firmy ambasador marki może okazać się świetnym rozwiązaniem – będzie łącznikiem z innymi studentami i co więcej – informacje przekazywane przez rówieśnika na pewno będą traktowane bardziej wiarygodnie. Czas trwania programu ambasadorskiego jest różny, w zależności od organizacji, która go prowadzi. Przykładowo, program ambasadorski EY to roczna współpraca z firmą oraz pozostałymi ambasadorami w całej Polsce[3]. Możliwości promowania firmy przez ambasadora w dużej mierze zależą od jego kreatywności. Taka osoba, na co dzień przebywa w środowisku akademickim i wie „co w trawie piszczy” – zna potrzeby i hobby studentów. Dodatkowo, ambasadorzy są często członkami kół zainteresowań i stowarzyszeń zrzeszających osoby o konkretnych zainteresowaniach. Przedstawiciel organizacji może organizować szkolenia, warsztaty i konferencje, promować wydarzenia firmowe, a także zapewniać sponsoring firmy na różne działania podejmowane przez studentów. Sam ambasador również ma wiele korzyści z takiej współpracy: zdobywa doświadczenie w zakresie marketingu, Employer Brandingu i ma szansę na zapoznanie się ze specyfiką działania firmy[4]. Często zdarza się też, że firmy zapraszają swoich ambasadorów na darmowe szkolenia lub oferują im przydatne gadżety.

A jak sprawdzić, czy działania ambasadorów faktycznie przekładają się na zwiększenie zainteresowania daną firmą? Jednym z wyznaczników efektywności ich działań jest ilość aplikacji studentów konkretnej uczelni wyższej na staże lub konkursy organizowane przez firmę.

Targi pracy

To wydarzenia gromadzące w jednym miejscu pracodawców, którzy mogą zaprezentować swoją firmę i ofertę. Obecność na tego typu eventach to doskonała okazja dla osób, które chcą zasilić szeregi danej organizacji – bezpośrednia rozmowa z przedstawicielem firmy, weryfikacja kompetencji potrzebnych do objęcia stanowiska i przekazanie swojego CV w ręce pracownika często może otworzyć drzwi do pracy w wymarzonym przedsiębiorstwie. Przed pójściem na targi warto zapoznać się z agendą wydarzenia, wystawcami i wcześniej przygotować sobie odpowiednie pytania.

Dla firm obecność na imprezach tego typu jest doskonałą okazją do budowania pozytywnego wizerunku organizacji. Jednak przedsiębiorstwa, które decydują się na udział w targach pracy powinny pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednią ekspozycję swojego stanowiska, materiały promocyjne oraz gratisy dla osób odwiedzających wydarzenie. Dobrym rozwiązaniem jest również oddelegowanie na targi co najmniej dwóch osób: przedstawiciela działu HR oraz osoby z działu technicznego. W ten sposób młodzi ludzie poznają dwa punkty widzenia: zarówno ten personalny, jak również będą mogli zadać konkretne pytania dotyczące pracy na stanowisku technicznym. W Polsce do jednych z najbardziej znanych targów pracy należą Dni Kariery[5] organizowane przez AIESEC Polska. Od ponad 20 lat odbywają się na wiosnę w 9 największych ośrodkach akademickich, a w Warszawie i Poznaniu także jesienią. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, wystarczy zarejestrować się i pobrać bilet upoważniający do wstępu.

Inne projekty organizowane przez firmy

Firmy, które chcą pozyskać nowych pracowników inwestują również w organizację szkoleń, wykładów, czy warsztatów, podczas których eksperci przekazują wiedzę młodemu pokoleniu. Jako przykład tego typu działań może posłużyć Akademia IT firmy Deloitte[6]. Są to cykle spotkań dotyczących wykorzystania technologii w doradztwie biznesowym. Uczestnicy wydarzenia mogą rozwiązywać realne problemy biznesowe, poznać narzędzia technologiczne, a także zdobyć ciekawe nagrody.  Inne rozwiązanie proponuje firma Sii,  która w trzech miastach w Polsce organizuje Letnią Akademię Talentów, czyli program praktyk, który daje okazję do poznania specyfiki pracy w branży IT[7]. Sii oferuje także Staż Intensywnie Informatyczny. Jest to projekt przeznaczony dla osób, które studiują i jednocześnie chcą zdobyć doświadczenie zawodowe w obszarze IT przy procesie wytwarzania oprogramowania w technologiach .Net i Java. Dodatkowo zajmują się m.in. współpracą z innymi zespołami, konsultowaniem rozwiązań z analitykami biznesowymi, tworzeniem procesów biznesowych, przygotowywaniem dokumentacji projektowej – technicznej, czy też udziałem w szkoleniach i warsztatach organizowanych przez firmę Sii. Jeszcze inny pomysł na działanie ma IBM. Program Mentor Place, który działa w 35 krajach na całym świecie, angażuje pracowników firmy w działania na rzecz rozwoju systemów edukacji oraz umiejętności uczniów i studentów[8]. Kadra IBM wspiera młode osoby w edukacji oraz pomaga w wyborze odpowiedniej drogi zawodowej. Uczestnicy akcji komunikują się za pomocą dedykowanych narzędzi internetowych. Organizowanych jest także wiele spotkań uczniów z mentorami. Firma dba o jakość swojego programu – uczestnicy biorą udział w specjalnych szkoleniach. Prowadzona jest także kontrola działań, które mają miejsce w ramach projektu.

Firmy w branży IT często mają problem z pozyskaniem ekspertów – na rynku panuje deficyt specjalistów. Dobrym rozwiązaniem jest więc zdobycie uwagi młodego pokolenia osób, które swoją przyszłość chcą związać właśnie z sektorem informatycznym. Dotarcie do uczniów i studentów, zapewnienie im odpowiedniego wsparcia i sprzętu często może zaowocować pozyskaniem wartościowych pracowników, którzy chętnie zasilą szeregi danej organizacji.

Zapraszamy również do kalendarza wydarzeń w IT na naszym blogu, na którym na bieżąco aktualizujemy najciekawsze wydarzenia – być może znajdziecie ciekawą propozycję dla siebie!

 

[1] Raport ABSL, „Rynek usług IT w Polsce”, absl.pl/pl/publikacje/

[2] Raport „Nowo przyjęci studenci kierunków informatycznych w roku akademickim 2015/2016”, stan na styczeń 2016; proprogressio.pl/pl/fundacja/badania-i-raporty.html

[3] brief.pl/ambasador_czyli_kto/

[4] hrownia.pl/artykuly/sposoby-na-dotarcie-do-mlodego-pokolenia

[5] dnikariery.pl

[6] www2.deloitte.com/pl/pl/pages/careers/articles/students/akademia-it.html

[7] kariera.sii.pl/dla-studentow/

[8] www-05.ibm.com/pl/responsibility/mentorplace.html

 

IT-Leaders.pl to pierwsza na rynku platforma łącząca Specjalistów IT bezpośrednio z pracodawcami. Anonimowy, techniczny profil i konkretnie określone oczekiwania finansowe to tylko niektóre z cech wyróżniających platformę. Zarejestruj się i zobacz jak Cię widzi pracodawca.

Może Ci się również spodoba