Budowanie wizerunku marki to niezwykle pracochłonne i wymagające dużego nakładu czasu zajęcie, które wymaga właściwej wiedzy i doświadczenia. Czemu czasochłonne? Ponieważ Budować wizerunek należy bezustannie. Jest to szereg różnorodnych działań, które muszą być prowadzone spójnie, w porozumieniu i równolegle, by mogły przynieść oczekiwany rezultat.
Nie każda firma, zwłaszcza jednoosobowa działalność gospodarcza, może pozwolić sobie na samodzielną pracę nad wizerunkiem swojej marki. Dlaczego? Ponieważ nie sposób jest jednocześnie posiadać sklep internetowy oferujący produkty czy usługi i właściwie się nim zajmować, a jednocześnie nie zapominać jak ważne w pozyskiwaniu klientów są social media i regularnie się na nich udzielać, a dodatkowo zadbać, by PR marki był na właściwym poziomie. Dlatego też miniprzedsiębiorcy, czyli marki, które nie mają stworzonych w firmie działu public relations, często te obowiązki przekazują podwykonawcom zewnętrznym takim jak np. wirtualna asystentka czy właśnie agencja PR, przy czym należy z góry założyć, że ta druga opcja posiada większe doświadczenie, profesjonalne narzędzia i większe możliwości w budowaniu marki osobistej.
Co to jest PR i dlaczego należy o niego zadbać?
PR (public relations) to szereg działań mających wpływ na to jak postrzegana jest dana marka czy osoba. Budowanie PR osoby określane jest terminem personal branding. PR to działania, które tworzą pozytywny wizerunek, pozwalają dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów i pomagają wzbudzać pozytywne skojarzenia na myśl o danej marce czy osobie. Często również wpływają na zwiększenie sprzedaży, choć Ilona Adamska, wydawca magazynu Law Business Quality i właścicielka agencji wydawniczo-promocyjnej, w swojej książce “W realu i w sieci, czyli co jest ważne w biznesie i nie tylko” zaznacza:
– Niektórzy oczekują, że działania PR-owe przełożą się bezpośrednio na sprzedaż. Nie musi tak być. Agencja PR jest agencją promocyjną, a nie działaniem handlowym. Agencja PR nie zajmuje się sprzedażą.
Wielu, zwłaszcza niedoświadczonym w branży osobom, wydaje się, że agencje PR są od tego, by niemalże natychmiastowo podnieść sprzedaż produktów czy usług. Kiedy po kilku tygodniach od rozpoczęcia współpracy z agencją PR, nie widać tych, efektów, których spodziewał się klient, pada niesłuszny osąd, że działania są prowadzone niewłaściwie, co często kończy się zerwaniem współpracy. Warto więc najpierw zrozumieć istotę public relations i zastanowić się, czy w naszym przypadku warto zatrudnić agencję PR?
Agencja PR – dlaczego warto nawiązać z nią współpracę?
- pracownicy agencji PR znają i rozumieją działanie narzędzi public relations, swoje działania opierają na doświadczeniu. Zapobiega to chaotycznemu poszukiwaniu rozwiązań, kontaktów czy źródeł, ponadto umożliwia unikanie pomyłek i niesłusznych decyzji, a jednocześnie zapewnia oszczędzanie pieniędzy i czasu.
- pracownicy agencji PR potrafią tworzyć skuteczne kampanie w mediach społecznościowych, ponieważ social media manager wie, jak za pośrednictwem kanałów społecznościowych zwiększyć rozpoznawalność marki, budować wizerunek, pozyskiwać obserwatorów (potencjalnych klientów) wchodzić z nimi w interakcje. Umie również zastosować odpowiednie strategie i dostosować je do poszczególnych mediów, wie które media ułatwią dotarcie do wybranej grupy docelowej, a także posiada cechy dobrego copywritera, ponieważ wie, jak tworzyć angażujące treści, by zdobyć uwagę i zainteresowanie czytelnika, a poza tym posiada wiedzę, w jakich godzinach publikować treści, by ich odbór był jak największy.
- pracownicy agencji PR posiadają bazę influencerów, atrakcyjnych pod względem przekazywanych treści i liczby obserwujących ich odbiorców (influencer – osoba z rozbudowanym kanałem social media, posiadająca zaangażowanych i aktywnych odbiorców, wpływająca na ich decyzje zakupowe). Pracownicy agencji PR w oparciu o influencer marketing nawiązują współprace z influencerami, których treści są tematycznie powiązane z marką, dla której pracują.
- pracownicy agencji PR posiadają kontakt z mediami tradycyjnymi (gazety, radio, TV) i mediami internetowymi (serwisy, portale, dziennikarze, influencerzy, blogerzy), zatem łatwiej jest nawiązać współpracę i nadzorować jej przebieg.
- pracownicy agencji PR mają wieloletnie doświadczenie, kwalifikacje, umiejętności. Agencję PR tworzy sztab ludzi z odpowiednimi kwalifikacjami, co sprawia, że praca przebiega płynnie jednocześnie na wszystkich płaszczyznach.
Ponadto, pracownicy agencji PR wiedzą jak właściwie i skutecznie zastosować product placement (lokowanie produktu), by uzyskać jak najlepsze rezultaty, wiedzą w jaki sposób zastosować event marketing, by podnieść marce prestiż.