Każdy, kto zastanawia się, jak wesprzeć budżet domowy i interesuje go praca w domu przez internet, w pierwszej kolejności zaczyna szukać zleceń dotyczących wypełniania ankiet, klikania w reklamy lub pisania tekstów. O ile dwie pierwsze możliwości nie dają zbyt perspektywistycznych możliwości osiągnięcia niezależności finansowej, tak w przypadku pisania tekstów, praca zdalna w zawodzie copywritera może stać się pełnoetatowym zajęciem. Najpierw jednak kandydat na copywritera musi nabyć odpowiednie umiejętności. Jakie to umiejętności?
Spis Treści
Copywriter, czyli kto?
Zacznijmy od tego, kim jest copywriter? Copywriter to osoba, która tworzy teksty, hasła i slogany reklamowe na zlecenie lub dla firmy, w której jest zatrudniona. Copywriter pisze artykuły tematyczne, często w oparciu o zasady SEO, opisy produktów na strony i sklepy internetowe, teksty reklamowe na ulotki, broszury, materiały prasowe itp.
Copywriter może pracować zdalnie w domu na własny rachunek jako freelancer lub być zatrudniony przez agencje PR, redakcje, wydawnictwa i firmy posiadające duże i regularne zapotrzebowanie na unikalne teksty. Umiejętności copywritera powinna posiadać również wirtualna asystentka, tłumacz czy social media manager.
Jakie umiejętności powinien posiadać copywriter?
- powinien znać zasady ortografii i gramatyki, pisać poprawnie stylistycznie i mieć bogate słownictwo. Powinien również dużo czytać i mieć lekkie pióro, tzn. posiadać umiejętność swobodnego posługiwania się językiem pisanym.
- powinien znać podstawy SEO i marketingu internetowego, by w oparciu o tę wiedzę tworzyć treści zgodnie z ich przeznaczeniem tj. inną formę i inny styl powinny posiadać artykuły tematyczne, inny wpis na blogi, a jeszcze inny opisy produktów do sklepów internetowych, a inne na kanały social media, bowiem social media manager często współpracuje z copywriterem lub sam tworzy takie treści.
- copywriter mógłby znać języki obce, ponieważ jest duże zapotrzebowanie na publikacje w innych językach. Najczęściej pożądanymi językami są: angielski, niemiecki, włoski, hiszpański, francuski, choć nie brakuje również zleceń na czeski, rosyjski, węgierski, a nawet chiński czy japoński.
Jakie cechy powinien posiadać copywriter?
- terminowy – powinien umieć wywiązywać się z powierzonych zadań w wyznaczonym terminie.
- kreatywny – tworzenie unikalnych tekstów o chwytliwej formie i ciekawej dla odbiorcy tematyce, wymaga od copywritera kreatywności i otwartości umysłu, zwłaszcza jeśli zlecenie dotyczy większej liczby artykułów czy materiałów przygotowania.
- zorganizowany – powinien wiedzieć, jak zarządzać czasem, zgodnie z koncepcją work life balance. Powinien umieć również zarządzać projektami, tak by praca odbywała się płynnie i w harmonii ze współpracownikami.
- ambitny powinien dużo czytać, by poszerzać horyzonty i słownictwo, powinien również brać udział we wszelkiego rodzaju szkoleniach i kursach, by podnosić swoje kwalifikacje i zdobywać wiedzę z zakresu pisania perswazyjnych tekstów.
Podsumowanie
Copywriter powinien być dociekliwy, umieć przeprowadzić właściwy research, by zdobyć odpowiednie rozeznanie w temacie, na który musi przygotować własne teksty. Tym samym musi być sumienny. Powinna również cechować go wysoka kultura osobista i znajomość netykiety, czyli zasad dobrego zachowania w internecie.
Copywriter powinien być odpowiedzialny i mieć świadomość, że tworzone przez niego teksty będą czytane przez osoby poszukujące rzetelnych i wiarygodnych informacji w danym temacie. Tym większą ostrożność powinien zachować w przypadku pisania treści dotyczących ludzkiego zdrowia.
Kandydat na copywritera może szukać dla siebie zleceń przeglądając oferty pracy zdalnej w serwisach ze zleceniami, ofertami i ogłoszeniami, gdzie aż roi się od zleceniodawców oferujących przystępne warunki współpracy. Początkowo pozyskanie pierwszych klientów może nie przychodzić z łatwością, jednak copywriter, którego cechuje profesjonalizm i wysoka jakość usług, bardzo szybko może się przekonać, że dzięki rekomendacjom i opiniom zadowolonych zleceniodawców, jest w stanie nie tylko wesprzeć domowy budżet, ale także zapewnić sobie dodatkowe źródło dochodu w wysokości wynagrodzenia porównywalnego z pracą na etacie.