Nasi dziadkowie nie znali internetu, nasi rodzice, coś tam mogli już o nim słyszeć i powoli wciąż uczą się stawiać w nim pierwsze kroki, my potrafimy już wykorzystać potencjał jaki daje nam dostęp do sieci, wychodzimy naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom konsumentów, tworzymy coraz to nowe zawody, które nie wymagają wychodzenia z domu, a tylko dostępu do internetu. Jak więc będzie wyglądał świat naszych dzieci? Tego jeszcze nie wiemy. Dziś jednak obserwując ich fascynację Youtubem, TikTokiem czy Instagramem śmiało możemy powiedzieć, że prawdopodobnie każde dziecko, a na pewno każdy nastolatek marzy, by w przyszłości zarabiać jako influencer.
Praca w domu przez internet to dla wielu osób codzienność. Nie tylko dlatego, że zmusiła nas do tego sytuacja związana z pandemią. To również efekt tego, że bardzo wiele zawodów można wykonywać zdalnie. Są to na przykład takie zawody jak copywriter, programista, wirtualna asystentka, grafik, social media manager, specjalista ds. SEO, tłumacz, native speaker, a nawet life coach czy trener biznesu.
Praca zdalna stała się nie tylko zajęciem wspierającym budżet domowy, ale także głównym źródłem utrzymania zapewniającym wolność finansową. Oferty pracy zdalnej wprost zalewają internet, ale nie ma się co oszukiwać wiele z nich wymaga odpowiednich umiejętności, wiedzy czy doświadczenia.
Influencer – kim jest i jakie powinien posiadać umiejętności?
Cóż, nie można powiedzieć, że influencer nie musi posiadać wiedzy, doświadczenia czy pewnych umiejętności. Musi, ale znacznie łatwiej jest je nabyć niż w przypadku np. zawodu tłumacza, kiedy musimy znać języki obce. Zacznijmy może najpierw od tego kim jest influencer.
Influencer to osoba, która tworzy i udziela się aktywnie na swoich kanałach społecznościowych. Tworzy swoistą markę osobistą, zrzesza grupę odbiorców, która podziela zainteresowania lub darzy go sympatią, szacunkiem czy uznaniem. Influencer udostępniając swoje treści dostarcza wiedzy lub rozrywki, skupia wokół siebie rzeszę zaangażowanych odbiorców, którzy swoje decyzje zakupowe podejmują na bazie poleconych przez niego produktów (lub usług).
Jak zarabia influencer?
O tym, czy i ile zarabia influencer decyduje jego content (treść). Im wyższy poziom contentu tym większe prawdopodobieństwo, że współpracą zainteresują się marki, które chcą dotrzeć ze swoim produktem lub usługą do grupy docelowej zgromadzonej przez danego influencera. Zatem, o ilości jego współprac i wysokości wynagordzenia decyduje liczha fanów, obserwatorów, subskrybentów czy followersów (w zależności o medium).
Ze względu na ogromne zainteresowanie współpracami z influencerami i różnorodnością kampanii powstała gałąź marketingu internetowego nazywana influencer marketing. Jest to szereg działań obejmujących współpracę na linii marka – influencer.
Dlaczego młodzież marzy o zawodzie influencera?
Młodzi ludzie, często obserwujący zmęczonych całym dniem pracy rodziców, słyszący odmowy, na prośby dotyczące zakupu markowych butów i ubrań, uciekają do wirtualnego świata, w którym obserwują niewiele starszych od siebie beztroskich influencerów opowiadających o podróżach, drogich sprzętach, i życiu odbijającym się w tafli wyświetlacza telefonu. Od takiego życia dzieli ich zaledwie kilka kroków. Założenie własnego kanału czy profilu i zgromadzenie odpowiedniej liczby odbiorców, by móc zacząć monetyzować swoje treści. To tak niewiele w porównaniu z tym, co muszą robić rodzice, czy musieli robić dziadkowie, zapewnić rodzinie godne życie.
Czy taka wizja nie jest zbyt złudna i krzywdząca? Opinie mogą być sprzeczne. Najważniejszy jest jednak dystans i świadomość, że medium społecznościowe to tylko wycinek z życia danego influencera, że jego również dotykają problemy, choć są maskowane, że czasami o współprace trzeba zabiegać i walczyć, by wyróżnić się na tle tysięcy innych influencerów o podobnym contencie, a przede wszystkim, że zawód influencera jest niezwykle ulotny, bo jak szybko zdobył sławę, tak szybko, jedna nieprzemyślana wypowiedź czy nagranie może wpłynąć na jego dalszą sławę, współprace, a tym samym na zarobki.