Każdego nia miliony ludzi na całym świecie korzysta z internetu. Szukamy tam pracy , rozrywki, informacji, robimy zakupy. Internet to największy pożeracz czasu. Dla wielu osób jest to również forma pasji, wyrażania siebie, dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem lub umiejętnościami. Doskonale w tym przypadku sprawdza się własny blog, który może pozostać tylko pasją, a może też stać się głównym źródłem utrzymania. Wszystko zależy od nas samych.
Już dawno temu praca przez internet stała się niezwykle popularna. Dodatkowym źródłem dochodu dla leniwych może być wypełnianie ankiet lub klikanie w reklamy. Jeśli jednak mamy więcej ambicji, warto poczytać o zawodach, które powstały właśnie dzięki rozwojowi internetu. Mowa o takich zawodach jak: copywriter, influencer, social media manager, specjalista SEO czy wirtualna asystentka. We wszystkich tych zawodach (poza wirtualną asystentką) można również pracować na etacie, jednak praca zdalna , zwłaszcza na własnych warunkach jako freelancer, czyli wolny strzelec, jest niezwykle kusząca. A takie możliwości daje właśnie posiadanie bloga.
Dlaczego warto posiadać bloga?
- dzielenie się własną twóczością
- budowanie marki osobistej
- rozwijanie swoich pasji i zainteresowań
- zwiększenie sprzedaży w przypadku prowadzenia własnego biznesu
- możliwość osiągnięcia niezależności finansowej
- dodatkowe źródło dochodu
- udział w wydarzeniach kierowanych dla influencerów
- możliwość współpracy ze znanymi markami
- zdobycie nowych umiejętności (z zakresu copywritingu, marketingu internetowego, social media marketingu)
- możliwość pojawienia się w mediach (TV, radio)
- zawieranie nowych znajomości
Jak pisać bloga?
Początki blogosfery były chaotyczne i nic nie zwiastowało, że w przyszłości będzie można zarabiać na takiej aktywności w sieci. Blogom brakowało profesjonalizmu, konkretnego planu na siebie, systematyczności, konsekwencji. Jak to wygląda dzisiaj?
Po pierwsze. Autorzy blogów mają jasno określony plan na siebie. Wiedzą co chcą osiągnąć, a dzięki wielu szkoleniom organizowanym m.in. przez takie osoby jak Jason Hunt, Paweł Tkaczyk czy Ola Gościniak mają już spory fundament, który jasno określa im ścieżkę, którą muszą obrać, by osiągnąć sukces w blogosferze. Dlatego warto brać udział w kursach internetowych.
Po drugie. Należy mieć określony plan działania na publikacje, posty, zdjęcia. Musi być zachowana regularność i odpowiednia częstotliwość aktywności w sieci. Treści muszą być atrakcyjne dla czytelnika, zdjęcia estetyczne, a przekaz wartościowy.
Po trzecie. Wraz z blogiem należy rozwijać media społecznościowe, które w zdecydowanie prostszej formie pomogą nam nawiązać relację z naszymi odbiorcami. Są również niezbędne do promocji swoich wpisów na blogu i informowania czytelników o pojawieniu się najnowszych treści. Social media są również narzędziem współpracy marek z blogerami. Blogerzy podejmują się współpracy płatnej lub barterowej. Ta druga jest niezwykle atrakcyjna i częstsza w przypadku początkujących blogerów.
Współcześni blogerzy, choć można ich smiało nazwać influencerami, to osoby, które mają jasno określony cel, a niekiedy nawet stworzony biznesplan. Doskonale wiiedzą jakie treści i wartości chcą przekazać swoim odbiorcom, jak przyciągnąć ich uwagę. Wiedzą również jak prowadzić social media spójnie z blogiem.
Niestety nie ma jednogłośnej odpowiedzi na pytanie, jak pisać bloga, ponieważ każdy musi odnaleźć swój własny sposób na sukces. Warto jednak pamiętać, że wpisy powinny być:
- ciekawe – załóżmy, że czytelnik trafia na nasz blog, ponieważ przez przypadek trafił na jeden konkretny wpis. Tym jednym przypadkowym wpisem musimy zachęcić go, by sięgnął po następny tekst i finalnie dołączył do grona stałych czytelników. Dlatego nie możemy pozwolić sobie na lepsze i gorsze teksty. Wszystkie wpisy muszą być merytoryczne, ciekawe i atrakcyjne dla odbiorców.
- systematyczne – według opinii wielu ekspertów na blogu tygodniowo powinien pojawiać minimalnie jeden wpis. Dobrze, jeśli pojawiają się dwa. Warto jednak pamiętać, by nie robić miesięcznej, lub co gorsza kilkumiesięcznej przerwy pomiędzy wpisami.
- spójne – najlepiej jeśli określimy jeden przewodni temat naszego bloga (plus kilka pobocznych, ale związanych z tematem głównym). Trzymając się konkretnej dziedziny zaczniemy skupiać wokół siebie wyłącznie osoby zainteresowane tym tematem.
Jak zarabiać na blogu?
Tak naprawdę każda metoda zarabiania na blogu jest dobra. Może to być marketing afiliacyjny (programy partnerskie), artykuły sponsorowane, publikowanie recenzji testowanych produktów/usług, zamieszczanie banerów reklamowych lub reklam AdSence, kampanie marketingowe ze znanymi markami.
Zarabianie przez internet umożliwia również kanał na YouTube, warto o tym pamiętać zwłaszcza w przypadku, gdy bardziej od słowa pisanego wolimy słowo mówione.