przedsiębiorczość
fot. pixabay.com

Przedsiębiorczość ma bardzo wiele definicji i tak naprawdę, prawdopodobnie każdy z nas ma własną opartą na własnych obserwacjach, doświadczeniu czy wiedzy. Przedsiębiorcza, w dość przyziemnej definicji może być osoba sprzedająca puszki lub osoba nieletnia, która jako influencer zarabia na swoim kanale social media. Trudno się nie zgodzić z obydwoma przykładami. Jeśli jednak rozpatrujemy przedsiębiorczość w perspektywie posiadania własnego biznesu, musimy przeanalizować ją nieco dogłębniej. 

Co to jest przedsiębiorczość?

Z ekonomicznego punktu widzenia jest to swoista forma pracy, podejmowanej w celach zarobkowych. Z racji tego, że w polskim systemie prawa nie ma jednolitej definicji przedsiębiorcy, stąd te potoczne interpretacje, o których wyżej była mowa. Uznaje się jednak, że definicja przedsiębiorczości sprowadza się do tego, że te cechy wykazuje podmiot prawa, który prowadzi we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Najczęściej więc termin „przedsiębiorca” w rozumieniu prawnym stanowi synonim właściciela firmy. A co za tym idzie osobą przedsiębiorczą może być zarówno prezes korporacji, jak i osoba, przez którą została podjęta np. praca w domu przez internet, niezależnie od tego czy prowadzi własny sklep internetowy, czy też praca zdalna polega na świadczeniu usług, jak np. copywriter, wirtualna asystentka, tłumacz, native speaker, trener biznesu, social media manager czy life coach.

cechy osoby przedsiębiorczej
fot. pixabay.com

Jakie cechy powinna posiadać osoba przedsiębiorcza?

Już przedsiębiorczość jest cechą samą w sobie, jednak uznać można, że na przedsiębiorczość składa się zbiór innych niezbędnych a dopełniających się cech. O jakich cechach zatem mowa?

  • Rozpocząć należy od ambicji i chęci samorozwoju. To one popychają nas do podjęcia decyzji o stworzeniu własnego biznesu. Niezbędna jest tu również odwaga i wiara w siebie. To dzięki tym cechom, wizja własnej, dobrze prosperującej firmy zaczyna się materializować. Te cechy pomagają nie tylko zacząć rozwijać własny biznes, ale także zapewnić mu satysfakcjonujące prosperowanie. Ambicje i chęć samorozwoju prowadzą do bezustannego rozwijania się, poszerzania wiedzy, podnoszenia kwalifikacji i kompetencji. Może to być na przykład inwestowanie w języki obce, by w przyszłości móc przenieść swój biznes na rynki zagraniczne.
  • Kolejną cechą jest kreatywność, która pozwala nam wybrać własną drogę do osiągnięcia sukcesu i nie zlewać się z setkami innych firm na rynku działających w tej samej branży, a wręcz wyróżniać się na ich tle. Co ciekawe, kreatywność również wymaga od nas odwagi i wiary w siebie i słuszność swoich decyzji. A z tym wiążę się również gotowość do podejmowania ryzyka.
  • W przedsiębiorczości duże znaczenie ma również asertywność, czyli nie tylko umiejętność mówienia nie, ale też umiejętność wyrażania własnych poglądów, myśli i uczuć. To także walka o możliwość wyrażania siebie, a w tym przypadku wyrażania swojego biznesu i wartości, jakimi chcemy by się kierował.
  • Niezwykle ważną umiejętnością jest zarządzanie czasem, bowiem osoba przedsiębiorcza musi mieć opanowaną niemalże do perfekcji wielozadaniowość. Jeśli nie wiemy, jak zarządzać czasem, nasze działania mogą być spowalniane lub mocno zachwiany work life balance, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi również praca zdalna. Dewizą osoby przedsiębiorczej jest “czas to pieniądz” musi wiec umieć właściwie zarządzać swoim czasem i czasem pracowników.

Przedsiębiorczość we własnym biznesie

Przedsiębiorczość to również umiejętność nawiązywania kontaktów i dobrych relacji z partnerami biznesowymi czy kontrahentami. To umiejętność zarządzania zespołem i współpracy z firmami zewnętrznymi (np. agencjami PR). To przede wszystkim świadomość, że wszystkie te cechy i podjęte działania mają zasadniczy wpływ i kluczowe znaczenie dla rozwoju naszego biznesu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here