Ci, którzy pamiętają pierwsze portale społecznościowe doskonale wiedzą, jaki był ich pierwotny zamysł. Miały skupiać społeczności, odświeżać i pozwalać utrzymywać bliskie kontakty (choć wirtualnie) i nawiązywać nowe znajomości. Dzieliliśmy się wśród swoich znajomych zdjęciami z wakacji czy imprez, mniejszymi bądź większymi sukcesami i naszą codziennością, jak chociażby zdjęciami posiłków.
Z biegiem czasu media społecznościowe rozwijały się, a ich potęga rosła w siłę. Stały się nie tylko miejscem rozrywki i kontaktów towarzyskich, ale również doskonałym narzędziem do budowania marki i pozyskiwania klientów.
Social media marketing
I tak, dynamiczny rozwój mediów społecznościowych sprawił, że powstała osobna gałąź marketingu internetowego, która skupia się wyłącznie na social mediach. Osobą, sprawującą pieczę nad działaniami marki w mediach społecznościowych jest social media manager, choć często sprawuje je na przykład wirtualna asystentka lub agencja PR.
Wszystko to za sprawą potencjału, jaki dostrzegły w mediach społecznościowych marki i możliwościach promocji, jakie podsunęli im twórcy kanałów społecznościowych. Mowa oczywiście o płatnych reklamach czy kampaniach, zwiększaniu zasięgów, docieraniu do większej grupy odbiorców z jasno określonymi zainteresowaniami, wiekiem czy geotargetowaniem. Wszystko po to, by firma mogła dotrzeć ze swoim przekazem do wyłącznie tej grupy odbiorców, która hipotetycznie jest w gronie osób zainteresowanych danym produktem czy usługą.
Osoba zajmująca się social mediami marki powinna wiedzieć, jak zarządzać czasem postów, by trafić do jak najszerszego grona odbiorców, które media społecznościowe skupiają największą liczbę osób z grupy docelowej, która ją interesuje i jakie treści wzbudzą największe zaangażowanie.
Influencer marketing
Należy chyba zacząć od wyjaśnienia, co oznacza termin influencer. Zatem, influencer to osoba udzielająca się w internecie, głównie w mediach społecznościowych, skupiająca wokół siebie grupę zainteresowanych i zaangażowanych odbiorów, którzy swoje decyzje zakupowe podejmują na podstawie produktów czy usług polecanych przez obserwowanego influencera.
Aktualnie, influencer postrzegany jest jako zawód, który nie tylko może wesprzeć budżet domowy, ale może zapewnić wolność finansową. Wszystko oczywiście zależy od popularności danego influencera tj. od liczby jego obserwatorów i ich zaangażowania i zaufania do niego oraz tematyce, którą porusza. Czemu to takie ważne? Niszowe tematy lub zwyczajnie mało popularne przyciągną zainteresowanie mniejszej liczby firm zdecydowanych na współpracę, co przełoży się na niższe zarobki. Aktualnie wciąż najpopularniejsza i najbardziej dochodowa jest szeroko rozumiana tematyka lifestylowa oraz parentingowa.
Influencer marketing to szereg działań, w które dana firma angażuje influencera. Celem tych działań jest zwiększenie świadomości o marce, dotarcie do większej liczby odbiorców, często również zwiększenie sprzedaży (influencer często przekazuje swoim obserwatorom kody zniżkowe zachęcające do dokonania zakupów).
Okazuje się, że coraz więcej firm rezygnuje z tradycyjnych kampanii reklamowych na rzecz współpracy z influncerami, ponieważ te przynoszą zdecydowanie lepszy skutek często również przy nieco niższym budżecie niż reklamy w mass mediach, dzięki czemu pozwalają firmom na oszczędzanie pieniędzy lub zainwestowanie ich w inne działania.
Social media w biznesie
Social media odgrywają ogromną rolę w promocji każdego biznesu. Niezależnie od tego czy mamy markę znaną już na rynku czy wprowadzamy dopiero swój produkt lub usługę. Nie ma również znaczenia, czy jest to praca zdalna, a nawet powiedzieć można, że praca w domu przez internet jako freelancer wymaga większego zaangażowania (również w social mediach) jeśli chodzi o szukanie zleceniodawców.
Social media doskonale sprawdzają się, gdy chcemy zaprezentować ofertę swojego sklepu internetowego lub zbudować markę osobistą np. jako trener biznesu lub life coach. Media społecznościowe pomagają również pozyskać nowych klientów lub zleceniodawców, co sprawdza się w przypadku np. copywritera, native speakera czy tłumacza.