Rozwój marketingu internetowego sprawił, że coraz więcej działań odbywa się w sieci. Nie tylko my jako użytkownicy mamy coraz więcej możliwości, również marki korzystają z coraz to doskonalszych metod docierania do klientów i zwiększania sprzedaży. Owe metody, by mogły przynosić oczekiwane rezultaty, wymagają właściwej wiedzy, umiejętności i poświęcenia im odpowiedniej ilości czasu.
W związku z powyższym pieczę nad nimi sprawować muszą osoby, posiadające konkretną wiedzę. W ten sposób są tworzone zawody, o których jeszcze niedawno nikt nie słyszał, a na które współcześnie jest ogromne zapotrzebowanie. Do takich zawodów można zaliczyć m.in. trenera biznesu, life coacha, wirtualną asystentkę, specjalistę ds. SEO czy social media managera.
Spis Treści
Social media manager, a inaczej specjalista ds. social media lub social media ninja to osoba, której praca polega na zarządzaniu kanałami społecznościowymi marki lub marek, budowaniu zaangażowanej społeczności oraz kreowaniu i wzmacnianiu jej wizerunku.
Social media manager odpowieda za komunikację pomiędzy marką a odbiorcami, czyli potencjalnymi klientami przy użyciu wszelkich dostępnych mediów społecznościowych. Zawód ten wymaga umiejętności zarządzania czasem oraz projektami oraz wiedzy z zakresu video marketingu, influencer marketingu, znajomości elementów obsługi klienta. Często przydaje się również copywriting oraz znajomość języków obcych. Ta ostatnia umiejętność zapewnia oszczędzanie pieniędzy i czasu, ponieważ nie jest konieczne szukanie tłumacza.
Wbrew pozorom praca social media managera nie polega wyłącznie na publikowaniu postów w mediach społecznościowych. Osoba na tym stanowisku musi przygotować całą strategię, by spójnie i płynnie była widoczna obecność w social mediach danej marki. Potrzebna więc jest tu wiedza o potrzebach, które zaspokaja dana marka, o jej potencjalnych klientach, ich zachowaniu czy sposobie działania.
Social media manager powinien być na bieżąco z tym, co dzieje się w branży. Powinien śledzić nieustannie rozwijające się media społecznościowe. Powinien wykazywać się kreatywnością, przedsiębiorczością, komunikatywnością i otwartością. Osoba na tym stanowisku, musi wiedzieć, jak zarządzać czasem.
Social media manager powinien skutecznie i sprawnie umieć reagować na wypowiedzi na temat marki w komentarzach, udzielać wyczerpujących odpowiedzi, być przygotowany i odporny na sytuacje stresowe, nie ulegać emocjom. Udzielając odpowiedzi na komentarze powinien zachować spokój i klasę, nie dać się sprowokować i nie wdawać się w dyskusje.

Często kanałami społecznościowymi marek zajmują się agencje PR. Zdarza się, że dla wielu jest to praca w domu przez internet. Dość często obowiązkami social media managera w ramach wsparcia budżetu domowego zajmują się freelancerzy czy influencerzy. Nie zawsze jest to dobre rozwiązanie, ponieważ jest to pełnoetatowa praca, która wymaga szybkich reakcji, a tym samym czujności i dyspozycyjności.
Można przeglądać oferty pracy zdalnej w zawodzie social media managera, jednak należy pamiętać, że praca w tym zawodzie zobowiązuje, zatem należy samemu mieć nienaganne profile w mediach społecznościowych. Nie może być tak, że szewc bez butów chodzi. Media społecznościowe przyszłego social media managera są jego wizytówką.
Osobom z ukończonymi studiami na kierunkach: dziennikarstwo, marketing, socjologia czy informatyka, na pewno łatwiej uzyskać pracę w zawodzie social media managera jednak nie jest to warunek decydujący. Największe znaczenie ma doświadczenie i skuteczność w działaniu. Jeżeli z powodzeniem prowadzimy blog, fanpage czy profil w mediach typu Instagram, Twitter, LinkedIn, Facebook, mamy duże szanse otrzymania oferty współpracy.
Praca w zawodzie social media managera przeznaczona jest dla osób zdyscyplinowanych i ambitnych. W przypadku osób, którym brakuje tych cech, praca zdalna w domu może niestety nie przypaść do gustu.