To nie jest tak, że specjalistą stajemy się z dnia na dzień. Jeśli chcemy być w czymś najlepsi, a przynajmniej wystarczająco dobrzy, bymóc zarabiać na swoich umiejętnościach, musimy przyłożyć wszelkich starań, czasu i energii, by osiągnąć satysfakcjonujący poziom wiedzy. Tak jest w każdej dziedzinie życia i tak też jest jeśli chodzi o zarabianie przez internet. Jeśli klikanie w reklamy i wypełnianie ankiet nie jest dla nas satysfakcjonującym zajęciem, a jednocześnie szukamy stałego zajęcia, z którego będzie dochód na wystarczająco wysokim poziomie, musimy zastanowić się, w jakiej branży moglibyśmy odnaleźć się jako eksperci i zacząć dążyć, by osiągnąć ten tytuł.
musisz niestety pomyśleć o czymś prostszym niż specjalista SEO. Oczywiście jeśli chodzi o szybki zarobek, bo nic nie stoi na przeszkodzie, byś już dziś zaczął uczyć się optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO i po zdobyciu odpowiedniej wiedzy stał się specjalistą w tejże dziedzinie.
Praca w internecie zyskała ogromną popularność. Rozwój internetu i marketingu internetowego sprawiły, że mamy do czynienia z zawodami, o których jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu nikt nie słyszał. Wśród kobiet niezwykle popularna jest wirtualna asystentka, z kolei mężczyźn niezwykle często interesujezajęcie na stanowisku specjalista SEO. Jeśli zaś przyglądać się zawodom: social media manager, copywriter i influencer można stwierdzić, że są równie popularne wśród kobiet, jak i mężczyzn.
Spis Treści
Specjalista SEO – na czym polega praca?
Specjalista SEO może pracować na własną rękę jako freelancer i szukać zleceń w zakresie swoich umiejętności, lub może być zatrudniony przez korporacje i pracować w dziale związanym właśnie z SEO. Wyjaśnijmy więc najpierw kim jest specjalista SEO i jaki jest zakres jego obowiązków.
Specjalista SEO to osoba odpowiedzialna za optymalizację i pozycjonowanie stron internetowych. Jego głównym zadaniem jest uzyskanie pozycjonowanych przez niego stron wysokich wyników w wyszukiwarkach internetowych oraz zwiększanie widoczności strony, czyli umożliwienie internatom (a tym samym potencjalnym klientom) prostszego trafienia na tę właśnie stronę. Zwiększenie oglądalności witryny przenosi się oczywiście na zwiększenie sprzedaży, pod warunkiem, że działania specjalisty SEO są właściwe i skupiają się na dotarciu do konkretnych ludzi zainteresowanych ofertą właśnie tej strony.
Specjalista SEO – obowiązki:
- sprawdzanie pozycji strony w wyszukiwarkach i analizowanie postępów pozycjonowania,
- analizowanie działań konkurencji,
- dbanie o odpowiednio zoptymalizowane i dobre jakościowo treści na strony (specjalista SEO ustala i dobiera właściwe frazy – słowa kluczowe, które powinny być użyte w treści, musi również wiedzieć jak pisać bloga, by pozyskiwać czytelników z wyszukiwarek).
- wyszukiwanie nisz tematycznych,
- opracowywanie przemyślanych strategii marketingowych spójnych z działaniami SEO.
- regularne monitorowanie i analizowanie źródła ruchu,
- analizowanie konwersji,
- sporządzanie raportów SEO,
- linkbuilding,
Specjalista SEO, czyli kto może nim zostać?
No cóż, choć zakres obowiązków początkowo może nieco przerażać, to prawda jest taka, że specjalistą SEO może zostać każdy. Obecnie w żadnej z polskich uczelni nie uda nam się odnaleźć specjalistycznych studiów kształcących w tym kierunku, zatem nie ma możlwiości zdobycia wyuczonego zawodu pozycjonera. Najbliższymi kierunkami związanymi z SEO są studia związane z marketingiem internetowym i studia informatyczne. W branży SEO ważniejsze jednak znaczenie ma doświadczenie i skuteczność działań niż wiedza poparta dokumentem ukończenia szkoły.
Najlepszą specjalistyczną i praktyczną wiedzę z zakresu pozycjonowania i optymalizacji stron www kandydat na to stanowisko może uzyskać decydując się na szkolenia i kursy. to może stanowić doskonały początek przygody związanej z SEO i tak naprawdę każdy, kto posiada własną stronę www powinien znać podstawy SEO. Dodatkowo biorąc pod uwagę, że internet jest niezwykle dynamicznym narzędziem pracy, specjalista SEO musi na bieżąco śledzić nowinki branżowe, aktualizować swoją wiedzę i dostosowywać działania do zmian narzucanych przez algorytm Google.
Specjalista SEO musi znać:
- terminy pojęcia URL, Pagerank, DNS, dane strukturalne, serwer pośredniczący, HTTP/HTTPS/HTTP2,
- parametry URL w wyszukiwarce Google,
- aktualizacje algorytmu Google w zakresie SEO i SEM,
- zasady optymalizacji kanału na YouTube,
- czynniki rankingowe Google i wytyczne wyszukiwarki,
- tajniki dotyczące przyspieszania działania strony i wiedzieć, z jakich narzędzi powinna korzystać,
- wytyczne dotyczące analizy wpisywanych przez internautów fraz,
- zasady tworzenia tekstów na strony www pod kątem SEO,
- narzędzie Google Analytics i umieć prezentować wyniki klientowi.
Specjalista SEO – jakie powinien posiadać cechy?
Niezależnie od zawodu, by uzyskać status specjalisty musimy wykazać się szeregiem cech, którym zawdzięczamy drogę do sukcesu. W przypadku specjalisty SEO są to następujące cechy: cierpliwość, wytrwałość, otwarty umysł, kreatywność, umiejętności analityczne, umiejętność podejmowania ryzyka i szukania nowych rozwiązań.
Specjalista SEO musi zdawać sobie sprawę, że na efekty wielu działań niekiedy trzeba czekać tygodniami, bowiem wykonywana przez niego praca jest ciągłym i długotrwałym procesem. Osoby nadpobudliwe i niecierpliwe na pewno nie zagrzałyby miejsca w zawodzie specjalisty SEO.
Specjalista SEO – zarobki?
Na wynagrodzenie specjalisty SEO wypływa wiele czynników, jeśli jednak chcieć uśrednić stawki, można powiedzieć, że jego pensja wynosi ok. 6,7 tys. netto. Nie od początku kariery można jednak liczyć na takie wynagrodzenie, ponieważ początkujący pozycjoner tzw. Junior SEO Specialist otrzyma ok 3000-3500 zł netto miesięcznie.