event marketing
fot. pixabay.com

Marketing internetowy, a więc szereg działań podejmowanych w internecie, w celu zwiększenia sprzedaży, dotarcia do większej grupy odbiorców oraz kreowania wizerunku marki, jest tak złożonym narzędziem, że został podzielony na wiele gałęzi. Jedną z nich jest event marketing, czyli rodzaj marketingu polegający na braniu udziału w imprezach lub organizowaniu takich, w celach reklamujących dany produkt lub usługę. W książce “Event marketing jako forma komunikacji marketingowej” Anna Kalinowska-Żeleźnik w swojej książce nazywa  event marketing narzędziem wspomagającym działania z zakresu komunikacji marketingowej. 

Z kolei wydawca magazynu Law Business Quality Ilona Adamska w swojej książce “W realu i w sieci”, tłumaczy, że „Event marketing stał się dziś wiodącą formą promocji firm, marek oraz idei. Odgrywa coraz większe znaczenie w komunikacji z konsumentami. Jest sposobem na realizację najważniejszych celów firmy – budowanie wizerunku oraz kształtowania opinii społecznej. Event marketing zdobywa coraz większą popularność, bo jest naprawdę skuteczny. Działa dwukierunkowo – firma wpływa na klientów, a klienci na firmę.

Cele event marketingu

Cel event marketingu musi być jasno określony, by wedzieć czy organizacja go lub udział w nim zostały w pełni osiągnięte, a samo przedsięwzięcie przyniosło oczekiwany efekt. Jakie są więc cele event marketingu?

  • cel sprzedażowy – prezentując swoje produkty i usługi w trakcie eventów sprzedażowych, np. targów, dana marka liczy na pozyskanie nowych klientów.
  • cel wizerunkowy – (wykorzystywany często przez nowo powstałe firmy) stanowi element wejścia na rynek nowej marki lub utrzymania pozycji przez już istniejące przedsiębiorstwa. Najczęściej odbywa się w formie plebiscytów czy gal podczas, których wręczane są nagrody czy wyróżnienia za całokoształt działań lub ich element.
  • cel charytatywny – w tym przypadku działania charytatywne wiążą się również z celem wizerunkowym, ponieważ cel charytatywny wpływa także na ocieplenie wizerunku.

Aneta Olejniczak w swojej książce Event marketing jako jedna z form innowacji marketingowych wśród założeń event marketingu wymienia poprawę rentowności firmy, wsparcie sprzedaży, poprawę lub wzmocnienie wizerunku firmy, a także zwiększenie lojalności klientów i wsparcie strategii komunikacji z otoczeniem.

Event marketing to zadanie, którym zajmują się dział public relations, jeśli jednak dana firma nie posiada takiego działu, zakres obowiązków dotyczących event marketingu zleca agencji PR. Ogromnym wsparciem dla event marketingu jest social media marketing i czasami influencer marketing, jeśli firma zdecyduje się również na udział influencerów w wydarzeniu.

Event marketing realizowany jest za pomocą różnego rodzaju środków. Zaliczyć można do nich np. akcje społeczne, pikniki, happeningi, występy artystyczne, degustacje, konferencje, kongresy. Kolejnym instrumentem event marketingu jest udział firmy w targach oraz sponsoring imprez, ciekawych projektów”. – dodaje Adamska w książce.

co to event marketing
fot. pixabay.com

Personal branding a event marketing

Udział w evenetach wpływa również na budowanie marki osobistej (personal branding). Zwłaszcza, jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju plebiscyty (Tygrysy Biznesu, Kobieta Przedsiębiorcza, Lider Biznesu itp.). Wóczas event może również pełnić funkcję networkingową, bowiem daje możliwość nawiązania kontaktów z innymi przedsiębiorcami z tej samej branży lub podobnej. Pozwalają również dotrzeć do szerszego grona odbiorców, podkreślają naszewalory w postaci wiedzy, doświadczenia czy umiejętności. Uświadamiają potencjalnym klientom lub przyszłym partnerom biznesowym, że jesteśmy ekspertami w danej dziedzinie i warto podjąć z nami współpracę.

Event marketing – czy to się opłaca?

Z regułym event marketing jest dosć kosztownym narzędziem public relations. Jednak, odpowiednio zaplanowane i zorganizowane gwarantuje zwrot inwestycji i mnóstwo innych korzyści, które przemawiają za jego zorganizowaniem i zachęcają, by korzystać z niego regularnie.

Organizacja eventu sprawia, że dana firma ma bezpośredni kontakt z klientem. Przemyślany i odpowiednio zastosowany podczas wydarzenia product placement daje możliwość zapoznania się z produktem (lub usługą), zwłaszcza, jeżli jest to nowość na rynku. W trakcie trwania eventu klienci mają niepowtarzalną okazję wypróbowania go, zadania pytań wykwalifikowanym ekspertom oraz szczegółowego zapoznania się z nim i odkrycia w nim korzyści dla nas.

Event marketing wpływa na kreowanie wizerunku, jednak należy pamiętać, że wydarzenie musi być dopięte na ostatni guzik. Niestety wszelkie potknięcia i niedociągnięcia mogą zostać dostrzeżone, niezbyt przychylnie podsumowane (zwłaszcza w mediach społecznościowych) i wpłynąć na zaburzenie pozytywnego wizerunku, co sprawi, że zostanie odniesiony zupełnie odwrotny skutek niż zamierzony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here