personal branding
fot. pixabay.com

Mówi się, że budujemy markę osobistą każdego dnia i tylko od naz zależy, czy będziemy to robić świadomie i przemyślanie. Nie sposób zaprzeczyć tym słowom ponieważ nawet jeśli nie jesteśmy ważnymi osobistościami, politykami czy celebrytami, posiadamy zapewne własne kanały w social mediach (Facebook, Instagram itp.), wypowiadamy się na różne tematy, udostępniamy treści, które wzbudziły w nas pewne emocje. Na podstawie opublikowanych przrez nas treści nasi znajomi, obserwatorzy, subskrybenci wyrabiają sobie opinię o nas, a my tym samym tworzymy wokół siebie obraz, na podstawie któego inni nas postrzegają. 

Okazuje się więc, że nawet jeśli nie jesteśmy popularnymi osobistościami możemy się nimi stać, jeśli tylko przestaniemy traktować media społecznościowe wyłącznie jako formę rozrywki a nie narzędzie public relations. Być może nie zdajemy sobie sprawy z tego, ponieważ nasze dotychczasowe życie i wykonywany przez nas zawód nie wymagają silnie zbudowanej marki osobistej. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zacząć to zmieniać.

Personal branding – czyli co?

Personal branding to świadome i przemyślane budowaniu własnej marki, poprzez spójne zarządzanie swoim wizerunkiem w oparciu o strategie public relations. Tak wygląda definicja w teorii. W praktce chodzi o to, by zastanowić się, jak chcemy być postrzegani przez innych i konsekwentnie do tego dążyć.

Marketing internetowy niezwykle ułatwia nam zarabianie na własnym wizerunku, może jednak rónież zaszkodzić. Dlatego też niezbędne są przemyślane i konsekwentne działania, by osiągnąć zamierzony efekt. Internet daje ogromne możliwości zarabiania na swojej wiedzy, umiejętnościach czy doświadczeniu, a social media dają nam niesamowite pole do popisu jeśli chodzi o dotarcie do potencjalnych odbiorców, zbudowanie zainteresowania i dobrych relacji z potencjalnymi klientami oraz zwiększenie sprzedaży.

Mając dobrze rozwiniętą markę osobistą możemy sprzedawać np. ebooki, kursy, warsztaty, prywatne lekcje itp. W dalszej kolejności możemy oczwiście wydać książkę, organizaować szkolenia itd. Ogromnym wsparciem w budowaniu marki osobistej i sprzedaży własnych produktów jest social media marketing, który przy zastosowaniu mediów społecznościowych wspomaga wszelkie działania sprzedażowe i marketingowe.

Aby jednak personal branding przyniósł oczekiwane rezultaty musimy najpierw dobrze zapoznać się z kanałami społecznościowymi, oraz poznać odbiorów, którzy korzystają z tych właśnie mediów, ponieważ każde medium społecznościowe ma inny charakter, skupia inną grupę odbiorców i innych technik należy użyć, by wzbudzić ich zainteresowanie.

marka osobista
fot. pixabay.com

Jak skutecznie budować markę?

  • agencje PR – duże kormoracje posiadają swój własny dział public relations, jednak osoby na samozatrudnieniu lub małe przedsiębiorstwa często decudują się na współpracę z agencjami PR, które sprawują pieczę nad kontaktami z mediami, obsługą social mediów itp. Należy określić zakres działań agencji, ustalić najważniejsze cele i jakiego efektu końcowego oczekujemy.
  • event marketing – warto pamiętać, że to nie tylko udział w wydarzeniach, ale również organizacja ich. Dzięki event marketingowi informacja o naszej marce osobistej dotrze do znacznie szerszego grona odbiorców. O wszelkich wydarzeniach często informują media nie tylko lokalne, ale także krajowe (radio, tv, portale i serwisy internetowe), z którymi później zdecydowanie łatwiej nawiązać wszelką współpracę. Event marketing to rónież idealne miejsce na product placement.
  • influencer marketingpisanie blog, prowadzenie kanału na YouTube czy posiadanie dobrze prosperującego profilu na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy w innych mediach zapewnia budowanie własnej społeczności, pozycji eksperta i wpływanie na to, jak będą postrzegać nas nasi odbiorcy.
  • media – wywiady, artykuły eksperckie, wzmianki o sukcesach, niezaprzeczalnie wszystko to ma wpływ budowanie silnej marki osobistej, warto nie zapominać, że również media lokalne doskonale wpływają na personal branding, warto więc od nich zacząć swoje działania.

Podsumowanie

Personal branding ma doskonały wpływ na rozpoznawalność marki osobistej, co z kolei przekłada się na wzmocnienie naszej pozycji na rynku. Należy jednak pamiętać, że marka musi być spójna, autentyczna i swobodna. Osoba, któej zależy na budowaniu własnej marki powinna bezustannie się rozwijać, doszkalać i tym samym motywować do samorozwoju innych. Trzeba także mieć świadomość, że personal branding to długofalowa i ciągła praca.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here