Public relations to wszelkie działania mające wpływa na kreowanie wizerunku marki, wpływanie na to, jak jest ona postrzegana przez innych oraz budowanie relacji z odbiorcami. Jest to niezwykle ważne, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, by wyróżnić się na tle konkurencji i pozyskać uwagę i zainteresowanie potencjalnego klienta. By to osiągnąć należy stosować pewne niezawodne narzędzia. O jakie narzędzia chodzi?
W swojej książce “W realu i w sieci, czyli co jest ważne w biznesie i nie tylko” wydawca magazynu Law Business Quality Ilona Adamska tłumacy, że „public relations to przede wszystkim kształtowanie pożądanego wizerunku danej organizacji, firmy, marki w relacjach z klientami, mediami. Public relations to inspiracja. To pozytywne budowanie marki. Do podstawowych funkcji public relations zaliczamy funkcję integracyjną funkcję koordynacyjną i funkcję komunikacyjną. PR musi trwać. To nie są jednorazowe działania marketingowe.
Narzędzia public relations
– identyfikacja wizualna
Identyfikacja wizualna to niezwykle ważne narzędzie, o którym należy myśleć już od samego początku tworzenia marki. Głównymi elementami wpływającymi na kreowanie wizerunku marki są: nazwa firmy i logo. O tym, jak ważny w tworzeniu logo jest każdy detal (symbol, kolorystyka, czcionka) wspomina Paweł Tkaczyk w swojej książce “Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć, pominąć podczas budowania swojej marki”. Autor udowadnia i podkreśla, jak bardzo istotny jest właściwe dostosowanie logo pod względem kolorystyki, symboliki, branży. Podkreśla również, by nie zapominać o uniwersalności logo i spójności z działalnością marki.
– Media relations
Media relations to utrzymanie poprawnych stosunków z mediami, a tym samym podtrzymanie dobrej komunikacji marki/firmy/organizacji ze środowiskiem społecznym. Utrzymane na właściwym poziomie relacje z dziennikarzami pozwalają nam na lokowanie istotnych dla naszej marki informacji dotyczących bieżących lub dalszych działań. Wykorzystywane w tym celu są notatki prasowe, konferencje prasowe, wywiady okolicznościowe, komentarze radiowe, telewizyjne, prasowe, itp.
Media relations jest narzędziem, które pozwala skutecznie dotrzeć do większego grona odbiorców, kreować wizerunek marki, zapewniać stałym i przyszłym klientom aktualne informacje o swoich działaniach. Narzędzie media relations działa tak samo zarówno w przypadku personal brandingu czyli budowania marki osobistej, jak i budowaniu marki lokalnej, ogólnopolskiej czy tej o zasięgu zagranicznym.
– event marketing
Event marketing to narzędzie public relations, które skupia się na organizowaniu imprez lub braniu w nich udziału, zawierających product placement. Aby event marketing zapewnił oczekiwane rezultaty niezbędne jest określenie celu, który dany event ma pomóc nam osiągnąć (cel sprzedażowy, cel wizerunkowy, cel charytatywny). Do event marketingu zaliczamy targi, konferencje, kongresy, warsztaty, szkolenia, bankiety.
– social media marketing
O ile bez event marketingu firma może się obyć, tak social media marketing w dzisiejszych czasach jest wręcz niezbędny, bo ostatnimi czasy to na nim opiera się niemalże cały marketing internetowy. Social media marketing jest niezbędny w budowaniu wizerunku marki, docieraniu do szerszego grona odbiorców, a tym samym pozyskiwaniu nowych klientów oraz nawiązywaniu relacji z odbiorcami. Do działań z zakresu social media marketingu wykorzystuje się oczywiście media społecznościowe (Facebook, Twitter, Instagram, kanał na YouTube, Snapchat, TikTok). Osoba, która w swojej pracy zajmuje się szeroko rozumianymi mediami społecznościowymi jest social media manager.
– Influencer marketing
Kolejnym narzędziem public relations jest współpraca marek z influencerami. Wszystkie te działania określone są jednym mianem influencer marketing. Influencer to osoba, która skutecznie rozwija swoje kanały w social mediach, ma zaangażowaną grupę odbiorców oraz wpływa na decyzje zakupowe swoich obserwatorów. Współpraca marki z influencerem polega na zaprezentowaniu przez influencera, będącego wśród swoich obserwatorów osobą opiniotwórczą, produktu, w sposób spójny z jego profilem, autentyczny i kreatywny, a jednocześnie taki, aby obserwator poczuł chęć posiadania tego produktu.
Narzędzia public relations, by zapewnić oczekiwany efekt, muszą być wykorzystywane jednocześnie, spójnie i wiarygodnie. To jest jedyna słuszna recepta w drodze do zbudowania silnej marki. Działań dotyczących public relations podejmują się osoby zatrudnione w odpowiednim dziale. Zdarza się jednak tak, że dana marka zleca te obowiązki zewnętrznej agencji PR.