E-commerce
fot. pixabay.com

Terminem e-commerece określa się handel elektroniczny, e-handel lub elektroniczną gospodarkę, który dotyczy wszelkich transakcji dokonywanych za pośrednictwem internetu. Według ustaleń początki e-commerce sięgają 1995 roku. Wówczas powstały pierwsze serwisy aukcyjne (np. eBay), stanowiące najpopularniejszą formą e-biznesu. Do pozostałych elementów e-commerce należą sklepy internetowe, kantory wymiany walut, zakłady bukmacherskie, bankowość internetowa.

Chyba każdy z nas raz na jakiś czas decyduje się na zakupy przez internet. Ogromną popularnością w latach, a zwłaszcza miesiącach cieszą się zakupy spożywcze z dowozem do domu. Wynika to z aktualnej sytuacji spowodowanej pandemią, jednak popularność zakupów online zdecydowanie wzrosła na przestrzemni ostatniej dekady. Ogromną popularnością cieszą się apteki internetowe, księgarnie, drogerie, oraz chińskie sklepy typu Aliexpress.

Jakie są rodzaje e-commerce?

W e-commerce można wyróżnić cztery najważniejsze typy:

  • B2B (business-to-business) – transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami,
  • B2C (business-to-consumer) – transakcje pomiędzy przedsiębiorstwem, a konsumentem,
  • C2C (consumer-to-consumer) – handel między dwoma konsumentami,
  • C2B (consumer-to-business) – handel między konsumentem a przedsiębiorcą.

Jak rozwijał się e-biznes?

E-biznes rozwija się niezwykle dynamicznie dostarczając poszerzając możliwości, z któych mogą korzystać internauci oraz zapewniając im coraz większe bezpieczeństwo. Wraz z rozwojem e-commerce zaczęło przybywać również cyberprzestępcó, którzy początkowo byli bezkarni, a brak odpowiednich zabezpieczeń transakcji internetowych było dla oszustów niezwykła zachętą. Choć nadal internet mieści masę oszustów , coraz trudniej jest im uzyskać porządane dane, a zakupy przez internet są bezpiecziejsze.

Dokonując zakupów online należy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, czy sklep udostępnie wszelkie niezbędne dane teleadresowe, które w szybki sposób można zweryfikować. Warto również przed dokonaniem zakupów poszukać opinii na temat danego sklepu. Należy być ostrożnym podczas zakupów dokonywanych na forach, czy w grupach w mediach społecznościowych a także poprzez prywatne wiadomości. Należy również pamiętać, by nie udostępniać swoich danych. Zakupy dokonywane tylko od sprawdzonych sprzedawców również zwiększają nasz poczucie bezpieczeństa. ebiznes

fot. pixabay.comRozwój e-commerce zaowocował takimi rozwiązaniami jak np. możliwość zakupów na raty przez intetrnet, zróżnicowane formy płatności (BLIK, płatność kartą przez internet, pay-by-link, przelewy online, serwisy pośredniczące w płatnościach typu PayPal, DotPay, PayU, Tpay).

Ważną informacją dla osób robiących zakupy przez internet jest ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 30 maja 2014 roku. Ustawa ta obowiązuje w każdym sklepie internetowym i na serwisach aukcyjnych i mówi o tym, że każdy konsument ma prawo do odstąpienia od umowy oraz zwrot zakupionego przez internet towaru w ciągu 28 dni.

Posiadanie własnego sklepu internetowego

Coraz więcej osób decyduje się na zarabienie przez internet. Praca w domu kusi swoją wygodą i różnorodnością. W związku z tym, że zarabianie w przez internet stało niezwykle modnym i wygodnym sposobem uzyskania dodatkowego dochodu zaczęły również pojawiać się coraz to nowe jego formy. Praca na własnych warunkach, często bez wychodzenia z domu określana jest jednym mianem –freelancer, czyli tzw. wolny strzelec.

Zarabiać można klikając w reklamy, wypełniając ankiety, prowadząc bloga czy kanał na YouTube. Jedną z opcji zarabiania przez internet jest także posiadanie własnego sklepu internetowego, który w porównaniu ze sklepem stacjonarnym nie generuje niemalże żadnych kosztów utrzymania.

W sklepie internetowym możemy zamieścić niemalże wszystko. Np. e-booki, szkolenia online, kursy językowe, jeśli posiadamy jakąś specjalistyczną wiedzę, którą chcielibyśmy się podzielić. Na własnym doświadczeniu czy umiejętnościach możemy również zarabiać poprzez kursy online lub tworząc produkty DIY i zamieszczając je w ofercie sklepu.

Kolejnym pomysłem jest zamieszczanie w sklepie produktów, których nie posiadamy fizycznie, ale za sprawą linków partnerskich możemy przekierować do producenta i jednocześnie otrzymać prowizję ze sprzedaży (marketing afiliacyjny). Dość częśto stosowanym przez internautów pomysłem jest również import gadżetów z Chin i sprzedaż ich w kraju w cenach nieco wyższych niż kwoty zakupy.

Mówi się, że internet to ulica, na której leżą pieniądze, wystarczy się po nie schylić. Marketingu internetowym potwierdza, że jest w tych słowach mnóstwo prawdy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here