E-commerce
fot. pixabay.com

Terminem e-commerece określa się handel elektroniczny, e-handel lub elektroniczną gospodarkę, który dotyczy wszelkich transakcji dokonywanych za pośrednictwem internetu. Według ustaleń początki e-commerce sięgają 1995 roku. Wówczas powstały pierwsze serwisy aukcyjne (np. eBay), stanowiące najpopularniejszą formą e-biznesu. Do pozostałych elementów e-commerce należą sklepy internetowe, kantory wymiany walut, zakłady bukmacherskie, bankowość internetowa.

Chyba każdy z nas raz na jakiś czas decyduje się na zakupy przez internet. Ogromną popularnością w latach, a zwłaszcza miesiącach cieszą się zakupy spożywcze z dowozem do domu. Wynika to z aktualnej sytuacji spowodowanej pandemią, jednak popularność zakupów online zdecydowanie wzrosła na przestrzemni ostatniej dekady. Ogromną popularnością cieszą się apteki internetowe, księgarnie, drogerie, oraz chińskie sklepy typu Aliexpress.

Spis Treści

Jakie są rodzaje e-commerce?

W e-commerce można wyróżnić cztery najważniejsze typy:

  • B2B (business-to-business) – transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami,
  • B2C (business-to-consumer) – transakcje pomiędzy przedsiębiorstwem, a konsumentem,
  • C2C (consumer-to-consumer) – handel między dwoma konsumentami,
  • C2B (consumer-to-business) – handel między konsumentem a przedsiębiorcą.

Jak rozwijał się e-biznes?

E-biznes rozwija się niezwykle dynamicznie dostarczając poszerzając możliwości, z któych mogą korzystać internauci oraz zapewniając im coraz większe bezpieczeństwo. Wraz z rozwojem e-commerce zaczęło przybywać również cyberprzestępcó, którzy początkowo byli bezkarni, a brak odpowiednich zabezpieczeń transakcji internetowych było dla oszustów niezwykła zachętą. Choć nadal internet mieści masę oszustów , coraz trudniej jest im uzyskać porządane dane, a zakupy przez internet są bezpiecziejsze.

Dokonując zakupów online należy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, czy sklep udostępnie wszelkie niezbędne dane teleadresowe, które w szybki sposób można zweryfikować. Warto również przed dokonaniem zakupów poszukać opinii na temat danego sklepu. Należy być ostrożnym podczas zakupów dokonywanych na forach, czy w grupach w mediach społecznościowych a także poprzez prywatne wiadomości. Należy również pamiętać, by nie udostępniać swoich danych. Zakupy dokonywane tylko od sprawdzonych sprzedawców również zwiększają nasz poczucie bezpieczeństa. ebiznes

fot. pixabay.comRozwój e-commerce zaowocował takimi rozwiązaniami jak np. możliwość zakupów na raty przez intetrnet, zróżnicowane formy płatności (BLIK, płatność kartą przez internet, pay-by-link, przelewy online, serwisy pośredniczące w płatnościach typu PayPal, DotPay, PayU, Tpay).

Ważną informacją dla osób robiących zakupy przez internet jest ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 30 maja 2014 roku. Ustawa ta obowiązuje w każdym sklepie internetowym i na serwisach aukcyjnych i mówi o tym, że każdy konsument ma prawo do odstąpienia od umowy oraz zwrot zakupionego przez internet towaru w ciągu 28 dni.

Posiadanie własnego sklepu internetowego

Coraz więcej osób decyduje się na zarabienie przez internet. Praca w domu kusi swoją wygodą i różnorodnością. W związku z tym, że zarabianie w przez internet stało niezwykle modnym i wygodnym sposobem uzyskania dodatkowego dochodu zaczęły również pojawiać się coraz to nowe jego formy. Praca na własnych warunkach, często bez wychodzenia z domu określana jest jednym mianem –freelancer, czyli tzw. wolny strzelec.

Zarabiać można klikając w reklamy, wypełniając ankiety, prowadząc bloga czy kanał na YouTube. Jedną z opcji zarabiania przez internet jest także posiadanie własnego sklepu internetowego, który w porównaniu ze sklepem stacjonarnym nie generuje niemalże żadnych kosztów utrzymania.

W sklepie internetowym możemy zamieścić niemalże wszystko. Np. e-booki, szkolenia online, kursy językowe, jeśli posiadamy jakąś specjalistyczną wiedzę, którą chcielibyśmy się podzielić. Na własnym doświadczeniu czy umiejętnościach możemy również zarabiać poprzez kursy online lub tworząc produkty DIY i zamieszczając je w ofercie sklepu.

Kolejnym pomysłem jest zamieszczanie w sklepie produktów, których nie posiadamy fizycznie, ale za sprawą linków partnerskich możemy przekierować do producenta i jednocześnie otrzymać prowizję ze sprzedaży (marketing afiliacyjny). Dość częśto stosowanym przez internautów pomysłem jest również import gadżetów z Chin i sprzedaż ich w kraju w cenach nieco wyższych niż kwoty zakupy.

Mówi się, że internet to ulica, na której leżą pieniądze, wystarczy się po nie schylić. Marketingu internetowym potwierdza, że jest w tych słowach mnóstwo prawdy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here